Järjestyssäännöt

 

Koulut muokkaavat näihin perustuen omat täsmennetyt ja selvennetyt käytänteensä. Näihin alla oleviin käytänteisiin toivomme huoltajilta palautetta ja kehittämisehdotuksia syksyn 2024 aikana. Palautetta voi lähettää luokanvalvojalle, luokanopettajalle tai rehtorille. Niitä käsitellään myös osassa vanhempainiltoja sekä yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa.

 

SARIOLAN KOULUN ARKIKÄYTÄNTEET lv. 2024-25   

  • Oppilaan tulee käyttäytyä asiallisesti. Jokaisella on oikeus opiskeluun ilman kiusaamista ja häirintää.  
  • Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti. Tunnille tullaan tarvittavien kirjojen ja välineiden kanssa.  
  • Oppilaan tulee pitää hyvää huolta käytössään olevista oppimateriaaleista ja tavaroista sekä koulun omaisuudesta. Oppilas on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.  
  • Reppuja ei tuoda sisälle ennen koulupäivän alkua. (ei koske 7-9).  
  • Sisätiloissa kävellään, ei juosta tai metelöidä.  
  • Pyörät, potkukelkat ja muut kulkuvälineet jätetään koulupäivän ajaksi telineisiin. Pyörätelineillä oleskelu on välituntien aikana kielletty.  
  • Purkan sijasta koulussamme käytetään ksylitolipastilleja opettajan antamien ohjeiden mukaisesti.  (ei koske 7-9 välituntia) 
  • Välitunneille mennään reippaasti ja wc-käynnit hoidetaan siirtymisten yhteydessä. WC:ssä yksi oppilas kerrallaan. 
  • Suojelemme koulun piha-alueen puita ja kiipeilemme siksi vain kiipeilytelineillä.  
  • Mehut ja muut juomat eivät kuulu tunneille tai välitunneille. Herkkuja tuodaan kouluun vain sovittuina päivinä. 7-9 oppilaat voivat nauttia eväitään välituntisin. 
  • Puhelimet pidetään koulupäivän aikana äänettömällä. Kännykkää voi käyttää koulupäivän aikana vain opettajan luvalla. 7-9 kännykät oppitunneiksi parkkiin. 
  • Päähineet, kännykät ja muut opetusta häiritsevät esineet voidaan ongelmatapauksissa ottaa talteen ja luovuttaa oppilaalle koulupäivän päätteeksi.  
  • Tekemätön kotiläksy kirjataan Wilmaan. Luokkien 1-6 oppilas suorittaa tekemättä jääneen läksynsä kotona ja näyttää sen opettajalle saman viikon aikana. Läksy täytyy näyttää viimeistään torstain ensimmäisellä tunnilla. Tekemättä jäänyt läksy suoritetaan torstaina koulun päätyttyä läksyparkissa. 7-9: läksyrästit sovitaan aineenopettajan kanssa. 
  • Koulupäivän jälkeen mennään suoraan kotiin (poikkeuksena koulun kerhoihin jäävät oppilaat). Koulualue on koulun käytössä klo 8-15 välisenä aikana. Mahdollista koulukyytiä odotetaan “taksieteisessä”. 
  • 1-6: Neljä myöhästymistä kuukaudessa: ½ tuntia jälki-istuntoa. 7-9: viidestä myöhästymisestä yksi tunti jälki-istuntoa. 
  • 1-6: Neljä unohdusta (kirjat, läksyt, urheilukamppeet, läksyparkkiin meno yms.) kuukaudessa: ½ tuntia jälki-istuntoa  
  • 1-6: Lumipallojen (kivien, omenoiden jne.) heittäminen: ½ tuntia jälki-istuntoa. 7-9: 1 tunti. 
  • 1-6: Luvaton poistuminen koulun alueelta: ½ tuntia jälki-istuntoa. 7-9: 1 tunti 
  • Energiajuomien juominen ja esilläolo on koulussa kielletty. 
  • Tekoälyn hyödyntämisestä on olemassa omat ohjeensa koulun kotisivuilla. 
  • Jalkineet nostetaan kenkätelineeseen siivoamisen helpottamiseksi. 
  • Välituntileikeissä ja pallopeleissä noudatetaan erityistä varovaisuutta. Mikäli näin ei toimita, niin voi seurata “pallokieltoa” tai muu rangaistus. 

 

TEKOÄLYOHJEISTUS

 

  1. Opettaja päättää, onko tehtävässä sallittua hyödyntää tekoälyä ja jos on, niin millä tavoin. Mikäli opettaja ei kerro, että tekoälyn käyttäminen on sallittua, se on aina kiellettyä.
  2. Jos oppilas käyttää tekoälyä luvallisesti osana arvioitavaa työtä, hänen aina ilmoitettava, miten ja mitä tekoälyä hän on hyödyntänyt.
  3. Jos oppimistehtävässä tekoälyn käyttö on kiellettyä, on kyseessä vilppi ja koulun puuttumiskäytänteiden mukaisesti tästä seurauksena:
  • Suorituksen hylkäys (arvosana 4) ja kasvatuskeskustelu (1. kerta)
  • Suorituksen hylkäys (arvosana 4) ja kahden tunnin jälki-istunto (toistuva vilppi)
  1. Tekoälyn tuottamaan materiaaliin on osattava suhtautua kriittisesti, sillä se toisintaa sille opetettua materiaalia, joka voi olla myös virheellistä.
  2. Oppilas on aina itse vastuussa tuottamastaan sisällöstä eikä vastuuta voi ulkoistaa tekoälyn harteille.
  3. Tekoälylle ei tule antaa mitään henkilötietoja tai muuta arkaluonteista tietoa.
  4. Tekoälystä voi olla oppilaalle apua opiskelun ja oppimisen tukena.
  • Oppilaan on itse pidettävä ohjakset käsissä sen vastuullisen käytön suhteen.
  • Näistä mahdollisuuksista on hyvä keskustella koulun aikuisten kanssa.
  1. Ohjeistukset päivittyvät teknologian ja säädösten kehittyessä.