Oppilasarviointi
Oppimisen, työskentelyn ja käyttäytymisen arvioinnin sekä palautteen antamisen oppilaille tulee aina perustua opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin.
Oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa eikä arviointi kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Oppiaineiden arvosanaan vaikuttavat tuntityöskentely, aktiivisuus, vihkotyö, kokeet, läksyt ja muut kotitehtävät.
Koulussamme kehitetään arviointikulttuuria, jonka keskeisiä piirteitä ovat
- rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri
- oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa
- oppilaan tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaan edistymisen näkyväksi tekeminen koko oppimisprosessin ajan
- arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys
- arvioinnin monipuolisuus ja jatkuvuus
- arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja muun koulutyön suunnittelussa.
- läpinäkyvyys huoltajille
Arviointi Kangasalla lukuvuonna 2022-2023
- Kangasalla 1.-3. luokilla lukuvuositodistus on sanallinen.
- 1.-4. luokilla oppilaiden väliarviointi annetaan arviointikeskusteluna pääsääntöisesti marraskuun ja helmikuun välisenä aikana.
- 4. luokasta eteenpäin lukuvuositodistus on numeraalinen.
- 5.-9. luokilla annetaan sekä väli- ja lukuvuositodistus numeroarvosanoilla.
- 5.-9. luokkien välitodistus tulee antaa marraskuun ja helmikuun välisenä aikana.
Käyttäytymisen arviointi (4.–9. luokat)
1. Yhteistyötaidot ja käytöstavat
2. Työrauhan ylläpitäminen
3. Yhteisten sääntöjen mukaan toimiminen
4. Rangaistukset (kasvatuskeskustelu ja jälki-istunto sekä kurinpitorangaistukset) ja tukitoimet
5. Kiusaaminen
ARVOSANA 10
1. Toimii esimerkillisesti ja aktiivisesti yhteistyössä muiden kanssa. Käyttäytyy kohteliaasti ja toisia arvostavasti.
2. Pitää aktiivisesti yllä työrauhaa ja sopeuttaa toimintansa oppimistilanteiden mukaan.
3. Ylläpitää aktiivisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä.
4. Ei rangaistuksia.
5. Rakentaa oma-aloitteisesti luokan hyvää yhteishenkeä ja toimii kiusaamista vastaan.
ARVOSANA 9
1. Toimii sujuvasti yhteistyössä muiden kanssa. Käyttäytyy kohteliaasti ja toisia arvostavasti.
2. Pitää yllä työrauhaa ja sopeuttaa toimintansa oppimistilanteiden mukaan.
3. Noudattaa yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä.
4. Ei rangaistuksia.
5. Tukee hyvää yhteishenkeä eikä osallistu kiusaamiseen.
ARVOSANA 8
1. Yhteistyö sujuu toisten kanssa. Käyttäytyy useimmiten hyvin.
2. Huolehtii omalta osaltaan hyvästä työrauhasta. Korjaa tarvittaessa käytöstään ohjeen mukaan.
3. Noudattaa pääsääntöisesti yhteisiä toimintatapoja ja sääntöjä. On huomautuksin ojennettavissa.
4. Ei rangaistuksia.
5. Ei osallistu kiusaamiseen.
ARVOSANA 7
1. Toimii valikoiden yhteistyössä toisten kanssa. Kielenkäytössä tai muussa käytöksessä on huomautettavaa.
2. Keskittyminen työskentelyyn vaihtelee. Häiritsee toisinaan toisten työskentelyä.
3. Suhtautuu koulunkäyntiin, sääntöihin ja yhteiseen omaisuuteen joskus välinpitämättömästi.
4. On saanut joitakin rangaistuksia tai lisäohjausta käyttäytymiseen.
5. Käyttäytyy toisinaan epäasiallisesti muita kohtaan.
ARVOSANA 6
1. Yhteistyö toisten kanssa on haastavaa. Kielenkäytössä tai muussa käytöksessä on usein huomautettavaa.
2. Häiritsee usein toisten työskentelyä omasta aloitteestaan.
3. Suhtautuu koulunkäyntiin, opiskeluun ja sääntöihin enimmäkseen kielteisesti. Suhteutuu yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi.
4. On saanut useita rangaistuksia ja/tai käytökseen liittyvät tukitoimet ovat käytössä.
5. Käyttäytyy toistuvasti epäasiallisesti muita kohtaan.
ARVOSANA 5
Osoittaa suurta välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä, kouluyhteisöä ja sen jäseniä kohtaan. Rikkoo koulun sääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Käytökseen liittyvistä tukitoimista ja huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä huolimatta on runsaasti haasteita.
ARVOSANA 4
Osoittaa suurta välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä, kouluyhteisöä ja sen jäseniä kohtaan. Rikkoo koulun sääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Käytökseen liittyvistä tukitoimista ja huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä huolimatta koulun kasvatus- ja kurinpitotoimet eivät riitä.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit (1-4 luokat)
Käyttäytyminen: Työrauhan ylläpitäminen
Erittäin hyvin | Hyvin | Tyydyttävästi | Välttävästi | Ei onnistu vielä |
|
|
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu työrauhan haasteista.
|
HUOMIOITAVAA: Huoltajien kanssa yhteistyössä on tehty useita toimenpiteitä työrauhan saavuttamiseksi. |
HUOMIOITAVAA: Tukitoimista ja huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä huolimatta oppilaalla on runsaasti haasteita työrauhan saavuttamisessa. |
Käyttäytyminen: Yhteistyötaidot
Erittäin hyvin | Hyvin | Tyydyttävästi | Välttävästi | Ei onnistu vielä |
|
|
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista yhteistyötaidoissa.
|
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista ja mahdollisista tukitoimista yhteistyötaidoissa. |
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu haasteista ja tukitoimista yhteistyötaidoissa. |
Käyttäytyminen: Yhteisten sääntöjen mukaan toimiminen
Erittäin hyvin | Hyvin | Tyydyttävästi | Välttävästi | Ei onnistu vielä |
|
|
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu sääntöjen noudattamisen haasteista.
|
HUOMIOITAVAA: Huoltajia on tiedotettu sääntörikkomuksista. |
HUOMIOITAVAA: Käytössä on monenlaisia tukitoimia ja huoltajia on tiedotettu toistuvista sääntörikkomuksista.
|