Kasvun ja oppimisen tuki
Kolmiportainen tuki
- Perusopetuslain mukaan lapsella on oikeus saada riittävää tukea ja ohjausta oppimiseensa heti tuen tarpeen ilmetessä.
- Esiopetuksessa on käytössä kolme tuen porrasta: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki.
- Tuki annetaan lapselle ensisijaisesti omassa esiopetusryhmässä.
- Esiopetuksessa tukimuotoja ovat esimerkiksi oppimisympäristön muokkaaminen, pienryhmät sekä muut joustavat ryhmittelyt.
- Lapsia tuetaan esiopetuksessa heidän tarpeidensa mukaisesti.
- Tuen portailla liikutaan joustavasti ja lapselle annettava tuki muuntuu tarpeen mukaan.
- Tehostetussa tuessa lapselle laaditaan tehostetun tuen oppimissuunnitelma ja erityisessä tuessa henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Näissä pedagogisissa asiakirjoissa määritellään tavoitteet, pedagogiset järjestelyt ja tarvittavat tukitoimet.
Yleinen tuki
- Lapsen tuen tarve voi olla lyhytaikaista ja vähäistä.
- Tukea annetaan mahdollisimman nopeasti ja varhaisessa vaiheessa
- Yleisessä tuessa yksittäiset ratkaisut ja tukitoimet riittävät vastaamaan tuen tarpeeseen.
Tehostettu tuki
- Tehostettua tukea annetaan silloin, kun yleinen tuki ei riitä.
- Tehostetussa tuessa lapsi tarvitsee oppimisessaan säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja.
- Lapselle annettava tuki on vahvempaa ja pitkäjänteisempää kuin yleinen tuki.
Erityinen tuki
- Erityistä tukea annetaan silloin, kun kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu muilla tukitoimilla.
- Lapsen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä.
- Erityiseen tukeen tarvitaan pedagogiseen selvitykseen perustuva hallintopäätös.
- Tuki voi perustua myös psykologiseen tai lääketieteelliseen lausuntoon.
- Tuen tarve on kokoaikaista ja jatkuvaa.
- Tukitoimet ovat vahvoja ja yksilöllisesti mietittyjä, niitä on käytössä useita.
- Lapsen saama erityisen tuen kokonaisuus pohjautuu moniammatilliseen yhteistyöhön.
Yhteistyö tuen aikana esiopetuksessa
- Jokaiselle esiopetusyksikölle on nimetty varhaiskasvatuksen erityisopettaja.
- Mikäli lapsella huomataan tuen tarvetta, esiopetusyksikön henkilökunta keskustelee asiasta mahdollisimman pian huoltajien kanssa sekä ottaa yhteyttä erityisopettajaan.
- Huoltajat voivat itse olla yhteydessä esiopetusryhmään tai erityisopettajaan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä huolissa.
- Tuen tarpeen ilmetessä, järjestetään keskustelu huoltajien, esiopettajan ja erityisopettajan kesken.
- Keskustelussa määritellään tarvittavat jatkotoimenpiteet ja suunnitellaan lapselle annettava tuki.
- Lapselle annettavaa tukea arvioidaan säännöllisesti yhdessä huoltajien ja muiden mahdollisten yhteistyötahojen kanssa.