Opetussuunnitelma

“Haluaisin oppia kärrynpyörän, voltin, spagaatin ja bäkkäreitä.”

  • Kangasala on tehnyt kaksivuotisen esiopetuksen kokeilulle oman opetussuunnitelman, joka perustuu opetushallituksen laatiman kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteisiin ja on täydennetty kaupungin omilla tarkennuksilla.
  • Opetussuunnitelma työssä olivat mukana myös lapset ja huoltajat. Kangasalan teksteissä on lainauksia lasten OPS-työpajoista sekä huoltajien nettikommentoinneista, jotka ohjaavat henkilöstöä toiminnan suunnittelussa ja vahvistavat lasten ja huoltajien osallisuutta kokeilussa.
  • Esiopetuksessa tutustutaan lapsia kiinnostaviin asioihin leikkimällä ja tutkimalla sekä muilla pienille lapsille sopivilla tavoilla.
  • Monipuolisen toiminnan lisäksi esiopetukseen kuuluu lepohetkiä, hyvää ruokaa ja huolenpitoa.
  • Lasten osaamiselle ei esiopetuksessa aseteta tavoitteita.
  • Jokaisella lapsella on mahdollisuus edetä oppimisessaan omaa tahtiinsa. Kaksi vuotta antaa lapsille ja esiopetuksen henkilöstölle runsaasti aikaa tutustua ja toimia yhdessä sekä syventyä aiheisiin, jotka lapsia aidosti kiinnostavat.
  • Esiopetuksessa vahvistuu lasten yhdessä toimimisen ja oppimisen taidot ja se on osa lapsen ehyttä oppimisen polkua. Kaksi vuotta antaa myös enemmän aikaa antaa lapselle tarvittavaa tukea ennen koulun aloitusta.

 

Lasten tärkeät asiat: Tärkeää, että saa viettää perheen kanssa hauskaa aikaa. Äidin hellyys. Pehmopupu, äiti, karkki, koira. Että on leikkikaveri. Leikkiminen ja mun omat lelut. Syöminen, että pysyy hengissä. Kaveritaidot. Huoltajien tärkeät asiat: Tilaa leikille. Leikki ja leikin kautta uuden oppiminen. Turvalliset aikuiset antamassa rakkautta ja kannustamassa. Turvallinen ympäristö kasvaa ja kehittyä omana itsenään. Ystäviä, joiden kanssa leikkiä. Sosiaaliset taidot, kaveritaidot ja hyvät käytöstavat. Perhe.