Apua alakouluikäisen neuropsykiatrisiin oireisiin
Tältä sivulta löydät tietoa tyypillisistä neuropsykiatrisista oireista alakouluikäisellä lapsella. Lisäksi sivulla on neuvoja, kuinka saada tukea perheenne arkeen.
Koulussa saattaa esiintyä seuraavia haasteita:
- Impulsiivisuus ja yliaktiivisuus
- Keskittymispulmat
- Tarkkaavuuden haasteet
- Hankaluus tarttua työhön ja pysyä työskentelyssä
- myös loppuun saattaminen ja tehtävästä toiseen siirtyminen
- Jumittaminen käyttäytymisessä tai tehtävissä
- Haasteet oman toiminnan ohjauksessa sekä itsesäätelyssä
- Yhteiset ohjeet haastavia
- Ohjeiden seuraaminen, muistaminen ja niiden mukaan toimiminen
- Ponnistelua vaativien tehtävien välttäminen
- Oman vuoron odottaminen vaikeaa
- Suhteeton täydellisyyden tavoittelu
- Erityiset mielenkiinnon kohteet
- Oppimisvaikeudet
- Motoriikan vaikeudet
- Kielelliset erityisvaikeudet
- Hahmotushäiriöt
- Erilaisuus aistitoiminnoissa
- Rutiineihin tarrautuminen
- Tic-oireet
- Ärsykeherkkyys
- Itsetunnon ongelmat, masennus
- Tulistuva ja äkkipikainen käytös
- Kuormittuvuus ja stressitason nousu
- Vaikeus kestää muutoksia, epäonnistumista ja kritiikkiä
- Ylireagointi tilanteisiin
- Sosiaalisten suhteiden vaikeus
- vaikeus lukea kehonkieltä ja muuta sanatonta viestintää
- joustamattomuus ajattelussa
- vetäytyminen ryhmästä ja yksin jääminen
- taipumus tulkita sanottua kirjaimellisesti
Vaikeudet voivat näkyä kotona
- Koulupäivä kuormittaa lasta -> haastavaa käytöstä kotona
- Läksyjen välttely tai tekemiseen kuluu kohtuuton aika
- Uni- ja syömisongelmat
- Riitely perheen ja kavereiden kanssa
- Haasteet käytännön arkitaidoissa
- Yhteisten sääntöjen venyttäminen ja rajojen hakeminen
- Vaikeus sietää pettymyksiä
Nepsy-piirteisen lapsen vahvuuksia ja voimavaroja
- Hyvä muisti
- Kyky paneutua omiin mielenkiinnon kohteisiin
- Hyvä mielikuvitus
- Rehellisyys
- Oikeudenmukaisuus
- Sääntöjen ja rutiinien noudattaminen
- Visuaalisuus
- Loogisuus
- Luovuus
Mitä tehdä, kun huoli neuropsykiatrisista oireista herää?
- Älä jää yksin!
- Voit ottaa huolen puheeksi seuraavien tahojen kanssa
- lapsen opettaja
- erityisopettaja
- kouluterveydenhoitaja
- Koulukuraattori
- Koulupsykologi
- Perheneuvola
- Perhetyö
Kuinka lasta tuetaan?
- Kodin ja koulun yhteistyö on tärkeää haasteiden ilmentyessä
- Lapsen tukemisella pyritään muuttamaan vaikeudet opittaviksi tavoitteiksi, joita kohti suunnata
- Koulun kolmiportainen tuki auttaa etenemään yhteistuumin kohti yhteisiä tavoitteita
Monialainen palaveri
- Kun huoli on otettu puheeksi, järjestetään monialainen palaveri.
- Palaveriin kutsutaan mukaan kaikki tilanteen kannalta olennaiset tahot huoltajien kanssa yhdessä sopien.
- Palaveriin voivat osallistua esimerkiksi kouluterveydenhoitaja, psykologi, koulukuraattori, kasvatusohjaaja, nepsyvalmentaja, perhetyöntekijä tai sosiaalityöntekijä.
- Palaverissa kartoitetaan koululaisen tilanne (vahvuudet ja haasteet eri ympäristöissä) ja sovitaan työnjaosta ja seurannasta.
Arjen tuki
- Perheen on mahdollista saada tukea myös kodin arkeen. Asia kannattaa ottaa esille monialaisessa palaverissa.
- Tuen muotoja voivat olla esimerkiksi perhetyö, nepsyvalmennus, nepsyvälinelainaamo tai palveluohjaus perheneuvolaan. Nepsyvalmennuksesta voit kysyä lisätietoa lapsesi erityisopettajalta.
- Tukea arkeen annetaan sekä koulussa että kotona riittävän kauan. Tuen toteutumista arvioidaan säännöllisesti ja tukitoimiin tehdään muutoksia tarvittaessa.