Apua alakouluikäisen neuropsykiatrisiin oireisiin

Tältä sivulta löydät tietoa tyypillisistä neuropsykiatrisista oireista alakouluikäisellä lapsella. Lisäksi sivulla on neuvoja, kuinka saada tukea perheenne arkeen.

 

 

 

Koulussa saattaa esiintyä seuraavia haasteita:

  • Impulsiivisuus ja yliaktiivisuus
  • Keskittymispulmat
  • Tarkkaavuuden haasteet
  • Hankaluus tarttua työhön ja pysyä työskentelyssä
    • myös loppuun saattaminen ja tehtävästä toiseen siirtyminen
  • Jumittaminen käyttäytymisessä tai tehtävissä
  • Haasteet oman toiminnan ohjauksessa sekä itsesäätelyssä
  • Yhteiset ohjeet haastavia
    • Ohjeiden seuraaminen, muistaminen ja niiden mukaan toimiminen
  • Ponnistelua vaativien tehtävien välttäminen
  • Oman vuoron odottaminen vaikeaa
  • Suhteeton täydellisyyden tavoittelu
  • Erityiset mielenkiinnon kohteet
  • Oppimisvaikeudet
  • Motoriikan vaikeudet
  • Kielelliset erityisvaikeudet
  • Hahmotushäiriöt
  • Erilaisuus aistitoiminnoissa
  • Rutiineihin tarrautuminen
  • Tic-oireet
  • Ärsykeherkkyys
  • Itsetunnon ongelmat, masennus
  • Tulistuva ja äkkipikainen käytös
  • Kuormittuvuus ja stressitason nousu
  • Vaikeus kestää muutoksia, epäonnistumista ja kritiikkiä
  • Ylireagointi tilanteisiin
  • Sosiaalisten suhteiden vaikeus
    • vaikeus lukea kehonkieltä ja muuta sanatonta viestintää
    • joustamattomuus ajattelussa
    • vetäytyminen ryhmästä ja yksin jääminen
    • taipumus tulkita sanottua kirjaimellisesti

 

Vaikeudet voivat näkyä kotona

  • Koulupäivä kuormittaa lasta -> haastavaa käytöstä kotona
  • Läksyjen välttely tai tekemiseen kuluu kohtuuton aika
  • Uni- ja syömisongelmat
  • Riitely perheen ja kavereiden kanssa
  • Haasteet käytännön arkitaidoissa
  • Yhteisten sääntöjen venyttäminen ja rajojen hakeminen
  • Vaikeus sietää pettymyksiä

Nepsy-piirteisen lapsenvahvuuksia ja voimavaroja

  • Hyvä muisti
  • Kyky paneutua omiin mielenkiinnon kohteisiin
  • Hyvä mielikuvitus
  • Rehellisyys
  • Oikeudenmukaisuus
  • Sääntöjen ja rutiinien noudattaminen
  • Visuaalisuus
  • Loogisuus
  • Luovuus

 

Mitä tehdä, kun huoli neuropsykiatrisista oireista herää?

Kuinka lasta tuetaan?

  • Kodin ja koulun yhteistyö on tärkeää haasteiden ilmentyessä
  • Lapsen tukemisella pyritään muuttamaan vaikeudet opittaviksi tavoitteiksi, joita kohti suunnata
  • Koulun kolmiportainen tuki auttaa etenemään yhteistuumin kohti yhteisiä tavoitteita

Monialainen palaveri

  • Kun huoli on otettu puheeksi, järjestetään monialainen palaveri.
  • Palaveriin kutsutaan mukaan kaikki tilanteen kannalta olennaiset tahot huoltajien kanssa yhdessä sopien.
  • Palaveriin voivat osallistua esimerkiksi kouluterveydenhoitaja, psykologi, koulukuraattori, kasvatusohjaaja, nepsyvalmentaja, perhetyöntekijä tai sosiaalityöntekijä.
  • Palaverissa kartoitetaan koululaisen tilanne (vahvuudet ja haasteet eri ympäristöissä) ja sovitaan työnjaosta ja seurannasta.

Arjen tuki

  • Perheen on mahdollista saada tukea myös kodin arkeen. Asia kannattaa ottaa esille monialaisessa palaverissa.
  • Tuen muotoja voivat olla esimerkiksi perhetyö, nepsyvalmennus, nepsyvälinelainaamo tai palveluohjaus perheneuvolaan. Nepsyvalmennuksesta voit kysyä lisätietoa lapsesi erityisopettajalta.
  • Tukea arkeen annetaan sekä koulussa että kotona riittävän kauan. Tuen toteutumista arvioidaan säännöllisesti ja tukitoimiin tehdään muutoksia tarvittaessa.