Työnhakijoiden verkkoasiointipalvelu uudistuu


Työmarkkinatorilta löytyvä Oma asiointi -palvelu poistuu vähitellen käytöstä ja tilalle tulee Asiointi-palvelu. Uudistus toteutetaan vaiheittain. Lokakuussa uuteen verkkoasiointipalveluun toteutetaan muutoksia, joiden käyttöönotto voi aiheuttaa työnhakija-asiakkaiden palvelussa alkuun viivettä. Työnhakijat löytävät uuteen palveluun Asiointi-painikkeen kautta Työmarkkinatorilla.

Työnhakijoiden verkkoasiointipalvelussa toteutetaan muutoksia alkaen to 10.10.2024 kello 16.30 ja päättyen ti 15.10.2024 kello 8.00. Oma asiointi on tuolloin myös suljettuna. Tehtyjen muutosten käyttöönotto saattaa myös aiheuttaa palveluissa alkuun hieman viivettä. Muutoksilla ei ole vaikutusta työnantajien ja yrittäjien Oma asiointi -palveluun. 

Jos työnhakija-asiakkaat ovat saaneet vastattavakseen selvityspyynnön Oma asiointi -palvelussa, tähän on hyvä vastata ennen 10.10. palvelussa alkavaa katkosta. 

Tehtyjen muutosten jälkeen työnhakija-asiakkaat kirjautuvat verkkoasiointipalveluun Työmarkkinatorilta löytyvän, uuden Asiointi-painikkeen kautta. Uudessa Asiointi-palvelussa pääsee hoitamaan monia asioita, jotka liittyvät:

  • työnhaun aloitukseen 
  • työttömyysturvaan 
  • yhteydenottoihin ja tapaamisiin 
  • työllistymissuunnitelmaan 
  • koulutuksiin ja palveluihin sekä 
  • työnhaun muutokseen ja päättämiseen 

Koska joitakin palveluja ylläpidetään edelleen vanhassa järjestelmässä, palvelusta riippuen asiakas ohjautuu automaattisesti joko vanhaan tai uuteen järjestelmään. Asiakkaalle tämä näkyy verkossa palvelun erinäköisenä ulkoasuna. Palvelu neuvoo käyttäjää käytön aikana. Myös käyttöohjeet ovat saatavilla ja lisäapua saa tarvittaessa henkilöasiakkaan yleisestä neuvontapalvelusta. Neuvontapalvelun tavoittaa numerosta 0295 025 500 ja se on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9-16.15.  

teksti: Petra Mattila ja Sanna Orbinski