Terveyspalveluiden puhelinjärjestelmä uudistuu 7.9.


Siirtymävaiheessa maanantaina 6.9. takaisinsoittopyyntöjä ei voi jättää klo 13 jälkeen.

Sairaanhoitaja istuu työpöydän äärellä ja käyttää tietokonetta kuulokkeet päässään.

Kangasalan ja Pälkäneen terveyspalveluissa vaihtuu puhelinjärjestelmä, joka on käytössä tiistaista 7.9.2021 klo 8.00 alkaen. 

Kaikkien terveyspalveluiden puhelinnumerot säilyvät ennallaan, mutta itse puhelutapahtuma muuttuu uuden järjestelmän myötä. Soittaessa OmaAsemien numeroihin, automaatti ohjaa valitsemaan joko kiireettömän tai kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin linjan. 

Kiireettömällä hoidolla tarkoitetaan esimerkiksi vuosikontrollien ajanvarausta, pitkäaikaiseen tai krooniseen sairauteen liittyvää seurantaa, reseptien uusimista, laboratoriovastauksien tiedustelua sekä todistus- ja läheteasioita. 

Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan äkillistä sairastumista tai voinnin huononemista, joka ei kuitenkaan ole henkeä uhkaava tilanne, mutta terveydenhuollon ammattilaisen arvio tilanteesta sekä hoidosta tulisi tehdä 1–2 päivän kuluessa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi äkilliset tulehdusoireet, haavat, loukkaantumisesta johtuvat kivut, lyhyttä sairaslomaa vaativat oireet sekä kroonisen sairauden äkillinen huononeminen. 

Henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten rintakivussa tai aivoinfarktiepäilyssä, tulee ottaa yhteys yleiseen hätänumeroon 112. 

Terveyskeskuspäivystyksen sekä kiirevastaanoton aukioloaikojen ulkopuolella päivystysasioissa tulee soittaa Pirkanmaan päivystysavun palvelunumeroon p. 116 117. Päivystysavun numerossa palvellaan joka päivä kaikkina vuorokauden aikoina. Puheluihin vastaavat tehtävään perehdytetyt sairaanhoitajat, jotka arvioivat hoidon tarpeen, ohjaavat oikeaan hoitopaikkaan ja antavat hoito-ohjeita.

Ohje OmaAsemalle soittamiseen sekä takaisinsoittopyynnön jättämiseen 

  1. Valitse OmaAseman palvelunumero ja odota, että puhelu yhdistyy.
  2. Äänite kertoo, mihin olet soittanut, esim. ” Soitit Suoraman OmaAsemalle. Mikäli asiasi koskee koronavirusta tai hengitystieinfektiota, soita numeroon 03 5655 4030”.
  3. Seuraavaksi kuulet äänitteen ”Käytössämme on kiireellinen ja kiireetön hoidon tarpeen arvio. Kiireelliseksi katsotaan tilanne, jossa ei ole välitöntä hengenvaaraa, mutta hoitoa tarvitaan 1–2 vuorokauden sisällä. Kiireellisessä asiassa valitse 1, muissa asioissa valitse 2.”
  4.  Tee valinta painamalla 1 tai 2  asiasi kiireellisyyden mukaisesti
  5. Jos valitset 1 (kiireellinen), jää linjalle odottamaan. Järjestelmä ilmoittaa, kuinka monta puhelua on jonossa. Jonottaa voi niin kauan kuin haluaa. Järjestelmä tarjoaa myös takaisinsoittomahdollisuutta. Voit halutessasi jättää takaisinsoittopyynnön toimimalla nauhoitteen antamien ohjeiden mukaisesti. Takaisinsoitto tulee kiireellisissä asioissa vuorokauden kuluessa.
  6. Jos valitset 2 (kiireetön), järjestelmä tarjoaa atuomaattisesti takaisinsoittoyynnön jättämistä. Voit halutessasi jättää takaisinsoittopyynnön toimimalla nauhoitteen antamien ohjeiden mukaisesti. Puhelinlinjalle ei ole mahdollista jäädä odottamaan. Takaisinsoitto tulee viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa. Jos et halua jättää takaisinsoittopyyntöä, tulee soittaa myöhemmin uudelleen.
  7. Jos et tee lainkaan valintaa, järjestelmä tarjoaa 30 sekunnin kuluttua mahdollisuuden takaisinsoittopyynnön jättämiseen. Kuuntelethan ohjeistuksen huolellisesti. Järjestelmä ilmoittaa, kun takaisinsoittopyyntö on rekisteröity ja voit sulkea puhelimen. Takaisinsoitto tulee viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa. Linjalle ei voi jäädä jonottamaan vuoroaan. 
  8. Jos käytössäsi on salainen numero, joudut antamaan numeron takaisinsoittoa varten. Järjestelmä tunnistaa myös, jos olet jättänyt jo aiemmin takaisinsoittopyynnön. 

 

Antamasi puhelinnumero rekisteröityy järjestelmään ja saat takaisinsoiton kiireellisissä asioissa saman päivän aikana ja kiireettömissä kolmen työpäivän aikana. OmaAsemien, koronapuhelimen sekä koronarokotusten ajanvarausnumeron takaisinsoitot saapuvat 03 5655 4000 -numerosta. Jos et pääse vastamaan takaisinsoittoon, jää odottamaan, että sinua yritetään tavoittaa uudelleen. Sama numero näkyy puhelimessasi myös silloin, kun lääkäri soittaa sinulle. 

OmaAsemien soitot tulevat jatkossa aina 03 5655 4000 -numerosta, joka on ns. Tiedotenumero, johon ei kukaan vastaa. Mikäli yrität soittaa numeroon, kuuluu: ” Sinua on yritetty tavoittaa Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueen terveyspalveluista. Tämä on terveyspalvelujen automaattinen tiedote, tähän numeroon ei vastata”. 

Muutoksen myötä kaikki OmaAsemien, päivystyksen ja Suun Terveyspalvelujen puhelut tallennetaan. Asia mainitaan myös puhelintiedotteessa soittaessasi terveyspalveluiden numeroon. 

Puhelusta ja jonotusajasta menee soittajan liittymäsopimuksen mukainen maksu.