Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi MAL-sopimusehdotuksen 2024–2027 hyväksymistä


Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi kokouksessaan 23.9.2024 Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimusehdotuksen 2024–2027 hyväksymistä. Sopimuksen hyväksymiskäsittely on menossa kaikissa seudun jäsenkunnissa.

Tampereen kaupunkiseudun tiedote

Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi kokouksessaan 23.9.2024 valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen eli MAL-sopimusehdotuksen hyväksymistä vuosille 2024–2027. Seutuhallitus hyväksyi sopimusehdotuksen kokouksessaan 28.8.2024.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjaa sopimuksen rahoituksesta. Sopimuksen voimaantulo edellyttää ehdotuksen hyväksyntää kunnissa ja valtion osalta vielä valtioneuvostossa. Valtioneuvoston periaatepäätös tehdään, kun kaikki kunnat ovat hyväksyneet sopimuksen. Sopimusehdotuksen hyväksymiskäsittely on käynnissä Tampereen kaupunkiseudun jäsenkunnissa.

Kyseessä on Tampereen kaupunkiseudun viides MAL-sopimus.

Raitiotie etenee ja lähijunalle suunnitellaan seisakkeita

MAL-sopimusehdotuksessa liikenteen osalta on tavoiteltu valtion raitiotielle osoittaman liikennerahoituksen (65 M€) jakautumista seudun kehityksen kannalta tasapuolisesti ja merkityksellisiin kohteisiin. Sopimusehdotuksessa valtion rahoituksesta suunnataan 55 M€ Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien suunnitteluun ja sen ensimmäisen vaiheen Partola–Niihama toteutukseen sekä 3 M€ hankkeeseen liittyvien alikulkujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi 0,5 M€ suunnataan Ylöjärven raitiotien suunnitteluun.

Seudun junaliikenteen asemien ja seisakkeiden edistämiseen kohdennetaan 4 M€. Rahoituksesta arviolta puolet kohdentuu Sääksjärven, Messukylän, Ruutanan, Oriveden, Ylöjärven, Epilän ja Harjuniityn asemien suunnitteluun. Puolet varataan toteutuksen käynnistämiseen kohteissa, joissa siihen nähdään seudun ja valtion näkökulmasta edellytyksiä.

Liikenneturvallisuuden, kestävyyden ja pienten parantamishankkeiden edistämiseen valtion maantie- ja rataverkolla suunnataan 2,5 M€. Lisäksi sopimus sisältää 8,06 M€ tukea joukkoliikenteen palveluun.

Asuntotuotannon tavoitteena 13 400 asuntoa

Maankäytön ja asumisen osalta keskeiset sopimuskohdat koskevat kaavavarantoja, asuntotuotannon määrää ja sijoittumista, laadun edistämistä sekä eriytymien ehkäisyä. Asuntotuotannon tavoite MAL-sopimuskaudelle 2024–2027 on sama kuin edellisessä MAL-sopimuksessa; 13 400 asuntoa. Erityisiä tavoitteita kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon ei ole asetettu. Sopimuksella seutu sitoutuu päivittämään eriytymiskehitystä koskevaa tietoa ja laatimaan asumisen laatuohjelman.

Sopimuksen elinvoimaosuus sisältää tavoitteen seudullisesti merkittävien elinkeinoalueiden edistämisestä puhtaan siirtymän investoinneille. Saavutettavuuden kannalta tärkeät valtatie-, raide- ja lentoliikenneyhteydet on myös kirjattu sopimukseen seudun ensiarvoisina kehityskohteina valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa.

Tutustu sopimusehdotukseen: https://tampereenseutu.fi/tulevaisuus/mal-sopimus/