Kangasala sai valtionavustusta kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmalle


Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt valtionavustukset kuntakohtaisiin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmiin. Vuonna 2021 avustusta saavia hankkeita toteutetaan 22, ja niiden saama tuki on yhteensä 530 000 euroa. Avustuksen myötä edistämisohjelmia tullaan laatimaan ympäri Suomen, ja niillä parannetaan kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä kunnissa.

– Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmien laatiminen ja niiden johdonmukainen toteuttaminen kunnissa ovat merkittävässä roolissa, kun halutaan kasvattaa kävelyn ja pyöräilyn suosiota paikallisesti. Näiden liikkumismuotojen edistämiseen halutaan kunnissa oikeasti sitoutua, ja juuri sillä on iso merkitys tulevaisuuden kestävän liikkumisen kannalta. Avustusta saivat nyt kokonaisvaltaiset hankkeet – mukana on poikkihallinnollisuutta, infran kehittämistä ja liikkumisen ohjausta”, sanoo ylijohtaja Jarkko Saarimäki Traficomista.

Edistämisohjelmilla kävely ja pyöräily houkuttelevammaksi ja turvallisemmaksi

Valtionavustusta myönnettiin ensimmäistä kertaa kuntaan laadittavan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelman tekemiseen tai jo olemassa olevan ohjelman päivittämiseen ajan tasalle. Rahoitettavaksi valittiin hankkeita, joissa laaditaan poikkihallinnollinen kävelyn ja/tai pyöräliikenteen edistämisohjelma. Lisäksi valinnassa huomioitiin se, että edistämisohjelma parantaa kokonaisvaltaisesti kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita, houkuttelevuutta ja turvallisuutta.

Avustusta myönnettiin seuraaville kunnille: Akaa, Asikkala, Hanko, Hämeenlinna, Kangasala, Kauhajoki, Kokkola, Kotka, Kärkölä, Lapua, Liperi, Loviisa, Muhos, Nokia, Parkano, Tampere, Utajärvi, Uusikaupunki, Vaasa, Vantaa ja Viitasaari ja Ylitornio.

Kuntakohtaisten kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmien laadinnan tukeminen on osa liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2018 julkaisemaa valtakunnallista kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa. Tavoitteena on parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä kunnissa, vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ja kohentaa kansanterveyttä. Ohjelman tavoitteena on 30 prosentin kasvu kävely- ja pyöräilymatkojen määrissä vuoteen 2030 mennessä. Ohjelma tukee myös hallitusohjelman ja Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitetta, jonka mukaan liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.

Kangasalla avustuksen myötä päivitetään ajan tasalle vuonna 2014 laadittu kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Oikeus liikkua omin jaloin. Päivitystyössä tarkennetaan Tampereen kaupunkiseudun kehittämisohjelmaa, joka valmistuu kevään aikana. Työtä tehdään kaupungin poikkihallinnollisen kestävän liikkumisen työryhmän ohjauksessa. Poikkihallinnollisen ohjausryhmän sitoutuminen ja osallistumisaktiivisuus ovat hankkeessa avainasemassa, jotta kaikkia kestävän liikkumisen osa-alueita päästään edistämään. Kangasalan saama avustus on 22 500 €.

Lisätiedot:
Liikenneinsinööri Jutta-Leea Ylönen, jutta-leea.ylonen(at)kangasala.fi, 040 133 6764