Yleisökyselyjen tuloksista Seuturatikan suunnitteluun eväitä ja näkemyksiä parhaista linjauksista
Seuturatikan verkossa tehdyistä kartta- ja linjausvaihtoehtokyselyistä saatiin paljon palautetta suunnitelmien ja päätöksentekoaineiston muokkaamiseen. Eniten kyselyissä oli kommentoitu Pirkkalan ratasuuntaa ja erityisesti Härmälän vaihtoehtoja, joista Nuolialantie sai eniten kannatusta. Tampereen raitiotien seudullisessa yleissuunnitelmassa määritetään varaukset raitiotiejärjestelmän mahdolliselle laajentamiselle tulevaisuudessa Pirkkalan, Kangasalan Lamminrahkan ja Saarenmaan sekä Ylöjärven suuntiin.
Seuturatikan kyselyt olivat avoinna 27.4.- 10.5.2020. Linjausvaihtoehtokyselyyn vastasi 686 vastaajaa ja karttakyselyyn saatiin 422 kommenttia. Kartalle tehtiin paljon ehdotuksia pysäkkien paikkoista sekä varikko- ja liityntäalueista. Lamminrahkan ratahaaralla pidettiin hyvänä Heikkilänkadun ratikkavarikon paikkaa ja toivottiin Atalan pysäkin sijaan kahta erillistä pysäkkiä Orimuskadulle ja Rissoon. Lamminrahkasta toivottiin jatkoa Kangasalan asemalle. Teiskontien koettiin palvelevan Tenniskadun vaihtoehtoa paremmin Teiskontien eteläpuolista maankäyttöä. Saarenmaan ratahaaralla kiiteltiin pysäkkiä Lintuhytissä ja toivottiin raitiotietä Annalaan, mutta myös kritisoitiin raitiotien rakentamista ja maankäyttöä.
Pirkkalan ratahaaralla moni esitti pysäkkien siirtämistä lähemmäksi asukkaita tai kouluja. Nuolialantien ja Turrin vaihtoehtoja kommentoitiin eniten. Messukeskukselle ehdotettiin pistoraidetta Nuolialantieltä. Ylöjärvellä ratikkaa toivottiin jatkettavan Elovainion tai Metsäkylän suuntaan. Moni kannatti lähijunaa ja osa heistä myös ratikan viemistä asemalle, vaikka Leijapuisto oli suositumpi vaihtoehto.
Parhaimmat linjausvaihtoehdot
Linjausvaihtoehtokyselyn vastaajista pääosa (67 %) oli Tampereelta, 18 % Pirkkalasta, 7 % Ylöjärveltä ja 5 % Kangasalta. Vastauksia saatiin eniten Pirkkalan ratahaarasta, jolla parhaina linjausvaihtoehtoina pidettiin Nuolialantietä (62 %) ja Terveyskeskusta (46 %). Nuolialantietä perusteltiin linjauksen varren asutuksella ja työpaikoilla, matkan nopeudella ja omalla liikkumisella, kun taas Terveyskeskus-vaihtoehtoa kannatettiin linjauksella saavutettavien tärkeiden kohteiden vuoksi.
Parhaana reittinä TAYSilta Kangasalan suuntaan pidettiin Teiskontietä (90 %) ja Piettasenkatua (61 %). Sekä Teiskontietä että Piettasenkatua perusteltiin matkan nopeudella ja vähemmällä haitalla ympäristön muulle toiminnalle. Hervannasta Saarenmaalle parhaana reittinä pidettiin Kauhakorvenkatua (71 %), jota perusteltiin linjauksen varren asutuksella tai työpaikoilla.
Lielahdesta Ylöjärven suuntaan Turvesuonkatu (52 %) ja Kantatie (55 %) saivat niukasti enemmistön kannatuksen. Turvesuonkatua ja Kantatietä perusteltiin eniten matkan nopeudella, kun taas Ryydynpohjaa ja Mikkolantietä linjauksen varren asutuksella ja työpaikoilla. Ylöjärven päässä Leijapuisto-vaihtoehto sai selvemmin enemmistön kannatuksen (62 %).
Raitiotien tarve
Raitiotien laajentaminen Sorin aukiolta Partolaan nähtiin tarpeellisimmaksi ja kiireellisimmäksi. Valtaosa (72 %) rakentaisi raitiotien Partolaan 10 vuoden kuluessa. Vain 8 % vastasi, ettei raitiotietielle Partolaan ole tarvetta koskaan. Seuraavaksi raitiotie tarvittaisiin vastaajien mielestä TAYSilta Koilliskeskukseen ja Partolasta Pirkkalan keskustaan. Puolet vastaajista piti tarpeellisena ratikkaa Lielahdesta Teivoon ja Koilliskeskuksesta Lamminrahkaan 20 vuoden kuluessa. Vähiten tarvetta nähtiin raitioteille Saarenmaalle ja Ylöjärven keskustaan. Kunkin ratasuunnan asukkaat pitivät omaa suuntaansa kiireellisempänä kuin muiden suuntien asukkaat.
Kysymykset ja vastaukset
Suunnitelmista jätettiin parisen kymmentä kysymystä, joista osa koski raitiotien laajentamista yleensä ja osa yksittäisiä ratasuuntia. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon kysymys linjausvaihtoehtojen yhdistämismahdollisuuksista. Kunkin ratasuunnan linjausvaihtoehdoista esitettiin karttakyselyn ja vaikutustarkastelun kartoilla lyhin ja pisin yhdistelmä, mutta ratasuuntien linjausvaihtoehtoja on mahdollista yhdistellä muillakin tavoilla. Vastaukset kysymyksiin löytyvät Seuturatikka.fi -nettisivuilta.
Lausunnot
Suunnitelmista pyydettiin lausuntoja 74 sidosryhmältä, joihin kuului viranomaistahoja, yritysten ja elinkeinoelämän toimijoita sekä eri väestöryhmiä ja kulkutapoja edustavia kansalaisjärjestöjä. Tähän mennessä on saatu 28 lausuntoa, joiden pohjalta tarkistetaan suunnitelmia ja vaikutusarviointeja.
Jatkoaikataulu
Suunnitelmista ja vaikutusarvioinneista saatujen palautteiden sekä lausuntojen perusteella kehitetään suunnitelmia eteenpäin. Seuturatikan tilaajakunnilla eli Tampereella, Pirkkalassa, Kangasalalla ja Ylöjärvellä on tavoitteena päättää loka-marraskuussa 2020 yhdestä raitiotielinjauksen varauksesta kullekin ratahaaralle. Yleissuunnitelma ei tähtää tarkasteltujen raitiotieratojen välittömään toteuttamiseen.
Linkki Seuturatikan nettisivuille www.Seuturatikka.fi
Lisätietoja
Tampereen kaupunki, raitiotien kehitysohjelma
Projektijohtaja
Ville-Mikael Tuominen
puhelin 050 343 0700
sähköposti Ville-Mikael.Tuominen@tampere.fi
Kangasalan kaupunki
Rakennuspäällikkö
Merja Saarilahti
puhelin 050 550 9062
sähköposti merja.saarilahti@kangasala.fi
Pirkkalan kunta
Yhdyskuntajohtaja
Jouni Korhonen
puhelin 050 512 3981
sähköposti jouni.korhonen@pirkkala.fi
Ylöjärven kaupunki
Vs. kehitysjohtaja
Mari Ruissalo
Puhelin 044 486 3124
sähköposti mari.ruissalo@ylojarvi.fi